fredag 14 maj 2010

Ett nytt liv på gården.


Inatt var det dax!!!
Kom ut till stallet klockan 01:00, stod där utanför stalldörren som har fönster och tittade på Fia i ca 30-45 minuter, jag vågade inte gå in förens hon låg och hade värkar. Jag fick sitta där i ett hörn utan att hon brydde sig om min närvaro. När hon krystat i kanske 10-15 minuter så tog jag beslutet att hjälpa henne att dra ut fölet. Oh herre gud, det var ju lättare sagt än gjort!!!! Så grova framben har jag nog inte sett på ett föl någon gång tidigare. Efter många tårar, jag var rädd att mista fölet, så gjorde jag och Fia en sista kraftansträngning, och fick ut fölet, jag lät halva fölet ligga kvar i Fia så blodet kunde "rinna" över till fölet innan navelsträngen brast. Fia reste sig efter kanske 5 minuter och då gick navelsträngen av. Det blev ett fuxföl som jag ville ha.
Först trodde jag att det blivit ett sto för jag såg ingen snopp, men när jag såg att det var bara ett hål i bak förstod jag att det var en hingst. Jag har liksom levt i en kupa idag, i min egen värld liksom, vart med men ändå inte, försökte sova lite men det blev nog bara 5 minuter, kunde inte slappna av riktigt, så när maken kom hem så la jag mej igen och sov nog i alla fall 2 välbehövda timmar. På kvällen kom en väninna hem till mej, vi tog ut Fia och fölet ett varv runt ladan, båda med grimma och grimskaft på, gick strålande. Fia fick beta lite innan de fick gå in i stallet igen.
Jag har ett namnförslag till fölet, vad tror ni om Zebbson?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar