måndag 10 augusti 2009

Premiering och föreläsningar.

Idag var jag på ponnypremieringen i Rättviks körhall.
Inte så mycke publik men väldigt många fina hästar. Hingsten Pyttan är betäckt med skulle visas idag så jag satt där till halv tre sen var jag tvungen att åka, då hade han fortfarande inte fått komma in för bedömning. Fick höra senare att han fick bara 36 poäng, tjejen som visade hingsten hörde inte riktigt vad domaren sa, jag hade också svårt för att höra vad han sa när han pratade i micken, han sluddrade, glömde bort vad han skulle säga och sa fel hästs namn när han gav poäng, han kunde säga ett hästnamn som ännu inte hade visats. Det var första gången tjejen och hingsten var på visning så jag tycker de har gjort ett jättebra jobb, nu har dom provat så nästa år kommer det gå mycket bättre.
Klockan tre började första föreläsnigen jag var på, det var på Gyllene Hornet i Tällberg. Föreläsningen hette "Sådan ryttare sådan häst" med Erica Gumpert Herlofson från Avesta. Föreläsningen handlade om hur jag som ryttare mår just idag, är jag irriterad när jag kommer ut till hästen så känner hästen av det, eller har jag ett negativt tänk så känner hästen av det osv. Erica gav förslag på sju olika inlärningslekar man kan lära hästen så tex ryggningen går lätt.
Den andra föreläsningen hette "Ryttarens inverkan på sig själv och hästen". Den föreläsningen var som en förlängning av den förasta föreläsningen fast mer fokuserad på ryttaren, tex sitsen i sadeln, om man väger 60 kilo och sitter 3 cm för mycket åt ena hållet så blir det 18 kg mer på ena sidan för hästen. Föreläsaren för detta föredrag hette Eva Marie Hedin från Borlänge, jobbat mycket utomlands långa perioder och är även b-tränare och dömer olika tävlingar i dressyr och hoppning.
Det tredje föredraget hette "Stoet inför fölning och betäckning" med vet. Eva Marie Lewin, Stockholm. Det var riktigt roligt att se henne igen, för när pappa höll på med avel och trav så var just Eva Marie och inseminerade stona hos pappa. Hon har jobbat två år på Flyinge och flyttade hem till Stockholm igen förra året. Föreläsningen var väldigt intressant att lyssna på och sen var det förståss jätte roligt att hon mindes oss på "Prästgården". Ringde pappa när jag kom hem och berättade vad jag och Eva Marie pratat om, fick även hennes mobilnummer så pappa kan ringa henne. Hoppas han ringer och de träffas för jag tror dom har mycket att prata om, pappa, mamma och Eva Marie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar