fredag 26 juni 2009

Åktur.


På dagen var jag ute med lien i hagen och slog brännässlor och hängde upp för tork på väggen, jättebra att ge till hönsen på vintern, då de innehåller mycket vitaminer. Kan även ge torkade nässlor till hästarna men då får man bara ge en till två teskedar per dag tror jag att det var jag läste, måste kolla upp det mera. Ser jättefint ut med nässlorna mot väggen.
Igår var jag och grannen ute en sväng med deras varuvagn, det är en gammal vagn som förr användes till att köra ut varor med i en by här i dalarna, kändes väldigt speciellt när men visste lite historia om vagnen.
Grannens valack drog vagnen och så hade vi märren och Mickey på släp, det gick jättebra, valacken höll bra tempo så Mickey fick röra på benen för att hänga med, skrittade bara hela svängen, när vi kom hem var Mickey lite fuktig och varm, så det gjorde nog gott.
Vi hade kaffe och kaka med oss som vi tog efter halva turen, smakade gott men det var lite sjå att hålla reda på tre hästar, visserligen band vi fast Mickey i trädet så han stod där och åt av det han kom åt, han är så cool, finner sig i allt, sen höll vi de andra två hästarna samtidigt som vi hade kaffemuggen i den andra handen, allt var så trevligt tills vi upptäckte att myrorna tog sig in i våra fusk foppatofflor.... grannen skrek rakt ut när hon blev biten och jag skrattade så jag nästan kissade på mej, det skulle jag inte gjort för sen var det min tur...... vi beslutade oss för att spänna för valacken och dra.
Jag var lite fundersam om Mickey skulle bli orolig för ljudet på vagnen eftersom det är järnhjul på den, men han brydde sig inte alls, bara gick med som han inte gjort nått annat i sitt liv. Lite nyfiken blir jag på om det går att köra Mickey, enl ägarna är han aldrig körd vad dom vet, skulle vara roligt om det gick, fast jag vill inte prova ensam utan ägarna för det är ju inte min häst.
Hade ingen kamera med mej, men nästa tur kommer den vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar